Evangeliernas design
Denna hemsida vill gång på gång igen lyfta fram Bibelns integrerade design. När det kommer till evangelierna är det inget undantag. Det finns flera anledningar varför Gud gav oss fyra evangelier. Några av anledningarna som skulle kunna listas är följande:
- De ger oss en mer komplett bild av Kristus.
- Det ökar den historiska trovärdigheten
- De upplyser Bibelns integrerade design ännu mer
När man ställer evangelierna sida vid sida inser man hur skickligt sammanflätade och kompletterande de är till varandra. Det är inte bara fyra olika skildringar av fyra olika personer om samma Jesus, utan deras skildringar bildar även ett porträtt av Guds tronrum, något vi ska kolla närmare på.
Matteus
Matteus, som den jude han är, väljer att fokusera på Jesus som den utlovade Messias, lejonet av Juda stam. Alla små detaljer i hans evangelium verkar stödja detta tema: Han inleder sitt evangelium med Jesu släktträd från den första juden Abraham för att sedan visa upp att Jesus har den juridiska rätten till Davids tron. Detta gör han genom att gå från Abraham till kung David via Salomo (det konungsliga ledet) ända fram till Josef, Jesu fosterfar. Allt för att visa att Jesus legitimt är Messias, kungen som ska regera på Davids tron.
Matteus lägger tonvikten på att bevisa Jesus från profetiorna hämtade ur de judiska skrifterna, Gamla Testamentet.
Då Matteus var tullindrivare förstår vi att han bemästrade takygrafi, konsten att skriva snabbt. Därför förefaller det även naturligt att Matteus skrev ned så mycket kring vad Jesus sa.1
Det första miraklet Jesus gör i Matteusevangeliet är hur han botar en spetälsk, (ett väldigt judiskt idiom för synd)2. Parallellismen till judendomens mest centrala person Mose blir därför solklar; likt de första två miraklen Mose gjorde var att ha makt över en orm och ha makt över spetälska blir de två första mirakulösa sakerna Jesus gör att ha makt över Djävulen och makt över spetälska.3
Hans evangelium avslutas med uppståndelsen, ett centralt tema i judendomen.
Markus
Markus har en annan framtoning än Matteus och presenterar honom istället som Herrens tjänare. Markus var aposteln Petrus sekreterare och som vi kan se ur evangelierna var Petrus en action-orienterad individ, därför är det inte konstigt att hans evangelium präglas av det.
Markusevangeliet speglar därför vad Jesus gjorde. Då fokuset ligger på Jesu roll som tjänare, finns det inget släktträd i evangeliet. Evangeliet är snabbt och pang-på. Första miraklet nedskrivet är utdrivandet av en ond ande och det avslutas med himmelsfärden.
Lukas
Lukas var en läkare och hedning. Hans evangelium skildrar Jesus som människosonen, eller snarare – Jesu mänsklighet. Han lägger mycket fokus på hur Jesus var beroende av den helige Ande, och betonar Jesu böneliv.
Han inleder sitt släktträd med Adam, den förste människan, och fortsätter sedan fram till Abraham och är sedan identisk med Matteus släktträds-skildring fram till David. Från David skiljer han sig dock från Matteus och går istället via Davids son Nathan istället för Salomo ända fram till Eli, Marias far. Josef var Elis svärson med andra ord, något grekiska texten även antyder.4
Jesu släktled i Lukas är därför från Adam till Maria, med fullt fokus på hans mänsklighet.
Lukasevangeliet skildrar hur Jesus mådde/kände. Även i Lukas är första miraklet demonutdrivelse. Lukas avslutar sitt evangelium genom att skapa en naturlig övergång till sin efterföljande bok Apostlagärningarna – han avslutar med löftet om utgjutandet av helige Ande.
Johannes
Johannes evangelium är det mest unika av de fyra. Även han porträtterar Jesus ur en speciell synvinkel och denna synvinkel är som Guds Son. Hans fokus ligger i att tala om för oss vem Jesus verkligen är.
Även Johannes har ett släktträd i sitt evangelium – de inledande verserna i sin prolog där han talar om för oss om Jesu preexistens:
”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.” (Johannesevangeliet 1:1-2)
Johannesevangeliet tar upp Jesu sju ”Jag är”-uttalanden. Här får vi tydligt reda på att Jesus var rösten i den brinnande busken till Moses.5
Första miraklet skildrat är hur Jesus förvandlar vatten till vin.
Johannes gör sedan precis som Lukas och avslutar sitt evangelium genom att skapa en teaser till sin efterföljare. I Johannes fall är det Uppenbarelseboken och gör det genom att avsluta evangeliet med löftet om Jesu återkomst.
Gemensamt
Då Johannesevangeliet är skrivet mycket senare än de andra tre och inte är en del av de synoptiska evangelierna, fyller den även ett komplementerande element. Därför kan man verkligen se vad som är essensen i evangeliet om Jesus Kristus genom att jämföra de fyra. Det alla fyra evangelier tar upp är inte mycket: varken jungfrufödseln eller att han gick på vatten nämns av alla fyra. Det alla fyra nämner är: Jesu död, begravning och uppståndelse. Det är essensen i evangeliet, något även Paulus talar om för oss i Första Korintierbrevet 15.6
Förutom Jesu tre dagars verk nämner alla fyra även dopet i den helige Ande och ett mirakel – när Jesus mättar 5000 män med fem bröd och två fiskar. Du är välkommen att dra dina egna slutsatser från den informationen.
Det alla evangelier dock gör klart för oss är att Jesus är Gud, Herre över levande och döda.
Bildar tronrummet
De gånger Skriften ger inblickar i det himmelska är det intressant att framför Guds tron finns det varelser kallade keruber. Dessa supervarelser som står inför tronen har fyra olika ansikten: ett lejon, en tjur/oxe, en människa och en örn.7 Det är även dessa ansikten som utgör de fyra baneren (de fyra olika stammarna Juda, Ruben, Efraim och Dans fälttecken) som svajade i Israels läger när de slog läger runt tabernaklet i Fjärde Mosebok 2.
Det är högst provokativt att dessa ansikten är suggestiva för de fyra evangelierna. Något som även kyrkofäderna snappade upp redan under andra århundrandet.
Matteus presenterar Jesus som lejonet av Juda; Lukas tar fram människan Jesus; Tjuren/oxen representerar Markus skildring av Jesus som tjänare, då det är ett klassiskt emblem för tjänandeskap; Johannesevangeliet får representeras av örnen, då den anses vara den fågel som flyger högst och blir en perfekt bild på Kristus som Guds Son från himlen.
Vi ser därmed att de fyra evangelierna vi har är precis de evangelierna som Gud tänkt sig att vi skulle ha. Designade att uppenbara för oss han som keruberna faller ner och tillber dag och natt, ropandes helig, helig, helig.
Referenser:
- Matteusevangeliet innehåller tre av Jesu stora predikningar: Bergspredikan (5-7), liknelserna om himmelriket (13) och ”sista tiden-utläggningen” på oljeberget (24-25).
- http://www.jesus.org/birth-of-jesus/genealogy-and-jewish-heritage/how-is-leprosy-like-sin.html
- 2 Mosebok 4:6-9, Matteusevangeliet 4:1-11, 8:2-4
- Lukas 3:23 grek. enomizeto som antaget av lagen. Antingen betraktades han bara som Jesu far, eller så adopterades Josef av Eli i enlighet med Torans regler för arv om en dotter inte hade några bröder (4 Mosebok 27:1-11, 36:1-13, Josua 17:3-6, Esra 2:61, Nehemja 7:63 mm.)
- 2 Mosebok 3:14, Johannesevangeliet 8:24, 58
- Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. (1 Korintierbrevet 15:3-5)
- Uppenbarelseboken 4:7, Hesekiel 1:10