Var står det att Jesus skulle kallas nasaré (komma från Nasaret)?
”Han bosatte sig i en stad som heter Nasaret, för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeterna att Jesus skulle kallas nasaré.” (Matteusevangeliet 2:23)
Har du någonsin läst detta och undrat vad Matteus refererar till? Generellt sett är Matteus rätt duktig i sitt evangelium på att lyfta fram explicita profetior från Gamla Testamentets profeter som refererar till Jesus. I denna passage refererar han dock inte till en bestämd profet. Istället väljer han att skriva ”för att det skulle uppfyllas som det var sagt genom profeterna”. Vilka profeter är det han refererar till? Var i Gamla Testamentet står det att Messias skulle vara nasaré, det vill säga komma från Nasaret?
Det finns faktiskt inte ett enda direkt citat som ordagrant säger det. Den lilla staden Nasaret är inte ens nämnd i Gamla Testamentet. Det betyder dock inte att Bibeln inte lär att han skulle komma från Nasaret.
Matteus talar om för oss att profeterna (plural) sagt det. Därav förstår vi att det är flera ställen som talar om Jesus som nasaré.
Föraktad
Då Nasaret var en liten, föraktad stad på den tiden1, kan han dels mena att profeterna över allt säger att Messias skulle vara föraktad. Om det är ett genomgående profetiskt tema i Gamla Testamentet så är det hur Messias skulle komma för att lida, bli föraktad, hatad och förkastad.2
Ordlek
Det finns dock en annan sak Matteus kan ha haft i åtanke. Något som resonerar mer med den respekt vi borde ha för texten. En ordlek som pekar på att Messias skulle vara från Nasaret:
”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från hans rötter skall bära frukt.” (Jesaja 11:1)
I denna passage får vi en av Messias titlar introducerat för oss: telningen. Det hebreiska ordet här är ordet נֵ֫צֶר som uttalas netser.3 Tre hebreiska bokstäver, vilket är samma bokstäver som i ordet NaSaRé. Matteus verkar därmed lyfta fram för oss att Messias titel telningen var också samtidigt en profetisk förutsägelse att han skulle komma från Nasaret.
Åter igen lyfter helige Ande fram åt oss att undren i Guds undervisning finns i detaljerna. Varje ord i texten verkar vara väl valt för ett specifikt syfte. Detta är långt ifrån enda stället i Bibeln där det lönar sig att lägga märke till det specifika ordvalet. Om du är intresserad av sådana orddetaljer rekommenderar jag en läsning kring profetian från Rahabs rep. Något du kan läsa om i artikeln ”Tre dagar som var bestämda före all tid”. Även artikeln Evangeliet i Första Mosebok lyfter fram sådana här fascinerande detaljer.
Referenser:
- Johannesevangeliet 1:46
- Ps 22, 69, Jes 49, 52, 53, Mika 5:1, Dan 9:26 mm.
- http://biblehub.com/hebrew/5342.htm