Israels läger vittnade om korset
När vi kommer till Fjärde Mosebok inleds boken med en folkräkning samt en utförlig beskrivning kring hur Israels tolv stammar var instruerade att tälta. Som vi gång på gång fastställt är Bibeln väldigt tydlig:
”Allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp” (Romarbrevet 15:4)
Precis allt som står i Bibeln är där för att vi ska lära oss någonting och få styrkt hopp. När man studerar dessa tillsynes onödiga detaljer kring hur Israel tältade inser vi att helige Ande avsiktligt ville att vi skulle veta hur de gjorde det. Detta då det åter igen pekar på Jesus Kristus.
Tabernaklet
När Mose kom ner från Sinai berg kom han inte bara ner med de tio budorden, utan även med instruktioner kring tabernaklet. Tabernaklet var i princip ett mobilt tempel där Gud hade sin boning. Det är även värt att lägga märke till att tabernaklet till synes tar upp mer plats i Skriften än något annat ämne, vilket innebär att det synnerligen borde få vår uppmärksamhet.
Tabernaklet sattes alltid upp i mitten av Israels läger och var tillskrivet Levi stams skötsel. Det var Levi stam som bar tabernaklet när de bröt upp och det var de som satte upp det när de stannade.
Leviterna slog läger runt omkring vittnesbördets tabernakel. Resten av de resterande tolv stammarna slog läger runt tabernaklet och leviterna uppdelade i fyra läger.
13 stammar
Det är även värt att kommentera här för att undvika förvirring att Israel utgjordes av en uppdelning på tretton stammar – inte tolv. Jakob hade som bekant tolv söner och det är dessa som blev stamfäderna. Josef, Jakobs elfte son, fick emellertid två söner medan han var borta i Egypten: Efraim och Manasse. Dessa två söner, Jakobs barnbarn, adopterade Jakob som sina egna söner.
Därför finns det tolv stammar samtidigt som det finns tretton stammar. Josefs stam kan delas upp i två. De gånger Israels stammar listas i Skriften listas de som tolv, vilket innebär att en stam ofta utelämnas beroende på kontext och vad Israel ska göra.
I vårt fall här i Fjärde Mosebok 2 har vi därför tolv stammar som tältar runt omkring Levi och tabernaklet.
Stammarnas olika lägerplatser
De tolv resterande stammarna delades in i fyra riktningar. Varje väderstreck utgjordes därmed av ett läger på tre stammar, med en ledande stam som reste sitt baner med sitt specifika fälttecken.
På framsidan, österut, skulle Juda slå läger med sitt baner följt av Isakars stam och Sebulons stam.1 Denna grupp kallas därför ”Juda läger” och bestod av 186 400 man. 2
Söderut skulle Rubens läger tälta, bestående av Ruben, Simeon och Gads stam, totalt 151 450 man.3
Västerut skulle Efraims läger stå som utgjordes av Efraim, Manasse och Benjamin, totalt 108 100 man.4
Dan skulle slå läger under sitt baner norrut följt av Aser och Naftali, totalt 157 600 man.5
Guds tron
Vad vi märker när vi analyserar detta lite närmre är att de fyra stammarnas baner med sitt specifika fälttecken är en förebådande bild för hur det ser ut framför Guds tron i himlen. Vilket inte är så konstigt med tanke på att tabernaklet var en plats för Guds boning. Det finns nämligen starka anledningar till att tro att de fyra fälttecknen Juda, Ruben, Efraim och Dan hade var ett lejon, en människa, en tjur/oxe samt en örn. Samma bilder som de fyra ansiktena keruberna (himmelska supervarelser) har i himlen framför Guds tron.6
Korset
Det som gör det hela så jätteintressant är dock vad lägren bildar för form:
Gud var väldigt specifik i sina instruktioner till hur tältandet skulle äga rum. Leviterna och tabernaklet skulle vara i mitten och omges på fyra sidor av de resterande stammarna. Instruktionerna var att tälta öster, söder, väster och norr om tabernaklet, INTE nordöst, sydväst .
Det här innebär att när t.ex. Judas läger skulle tälta öster om leviterna fick deras läger bara vara lika brett som leviternas, för att sedan förlängas österut. Samma begränsning gällde naturligtvis alla väderstreck. Om vi då tar de siffror Skriften försett oss med och försöker föreställa oss hur Israels läger såg ut kommer vi konfronteras med en anmärkningsvärd bild:
Ett kors! Israels barn tältar i en korssymbol cirka 1400 år före Kristus. Om det inte gör dig fascinerad vet jag inte vad. Inte ger det här bara styrkta anledningar att tro att varenda sida i Skriften pekar på Jesus, utan det ger oss också ökad förståelse kring en episod i Fjärde Mosebok 24 när Bileam försöker förbanna Israel:
Bileam
Vi kan läsa om profeten Bileam i Fjärde Mosebok 22-24. Han dyker upp i texten när en av Israels fiender, kungen i Moab, blir mycket rädd för Israels folk och inser att enda sättet för honom att stoppa dem är genom övernaturligt ingripande. Han kallar då till sig Bileam och ber honom be till Gud att han ska förbanna Israel. Bileam försöker förbanna Israel men varje gång han försöker göra det kommer istället en välsignelse ur hans mun. Bileam blir då mycket frustrerad och tredje gången han försöker tänker han inte använda sig av samma teknik som tidigare, utan går istället upp på ett berg:
”När Bileam såg att det behagade Herren att välsigna Israel, gick han inte som förut bort och såg efter spåtecken, utan vände sig mot öknen. Och när Bileam höjde blicken, såg han Israel i sina läger efter sina stammar. Och Guds Ande kom över honom…” (Fjärde Mosebok 24:1-2)
Bileam provar en ny strategi, han går upp på ett berg med utsikt över ödemarken och istället för att se efter spåtecken höjer han blicken ut över det han ser. När han höjer blicken ser han Israel i sina läger efter sina stammar – han ser korset. När han ser korset kommer Guds Ande över honom och han uttalar en välsignande profetia över Israel.
Här har vi en andlig lärdom. När fienden försöker kasta förbannelser på Guds folk och han ser korset kommer förbannelsen förvandlas till en välsignelse. Jesus Kristus blev en förbannelse i vårt ställe och korset är nu vårt beskydd.7