Moses kopparorm pekar på Kristus
Under flertalet gånger när Israels barn vandrade i öknen frestade de Herren genom sitt knotade och klagade. Ett av dessa tillfällen är skildrade i Fjärde Mosebok 21:4-9. Där återges hur Gud valde att sända dödliga ormar som straff för Israels beteende. Folket bad då Mose be för dem till Herren. Mose bad för folket och Herren ger honom en mycket märklig lösning: att göra en kopparorm som han sätter upp på en påle för att var och en som ser på ska bli botad.
Varför ger Gud Mose en så här konstig lösning ens? Det finns ingen chans att förklara varför Gud gav denna lösning ur ett historiskt sammanhang. Man kan till och med gå igenom hela Gamla Testamentet utan att få en förklaring varför Gud valde den lösningen. Det vi istället kan se i Gamla Testamentet är hur kopparormen till och med skulle komma att bli en märklig sak folk flera generationer senare avgudadyrkade:
”Hiskia avskaffade offerhöjderna, slog sönder stoderna och högg ner Aseran. Vidare krossade han den kopparorm som Mose hade gjort. Ända till denna tid hade nämligen Israels barn tänt offereld åt den, och man kallade honom Nehustan.” (2 Kungaboken 18:4)
Om det här objektet till och med resulterade i att Guds folk började dyrka den måste vi verkligen fråga oss: varför Gud valde att använda sig av en kopparorm och inte bara bota dem utan någon specifik procedur?
Nya Testamentet skänker ljus
Det är först när vi kommer till Nya Testamentet och episoden med Nikodemus i Johannesevangeliet kapitel 3 som vi får det förklarat för oss. Jesus förklarar där inte bara kopparormens symboliska betydelse, utan den ger även upphov till den mest kända bibelversen genom alla tider:
”Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Johannesevangeliet 3:14-16)
Det vi nu inser med nytestamentliga glasögon är att kopparormen var en förebild för Jesu kors: ormen är en symbol för synd, medan koppar är ett levitiskt idiom för dom1Symboliken blir därmed att synd döms på en påle och var och en som ser till det i tro ska leva. Vilken fantastisk bild av Kristi kors där synden dömdes och var och en som i tro ser upp till den lösning Gud försett får leva.
Frågan vi också måste ställa oss är om en orm skulle kunnat hänga på en påle om pålen bara varit rak eller om den varit i formen av ett kors? Oavsett vad du väljer att tro angående det är typen tydlig.
Åter igen får vi vår trosföreställning stärkt: Kristi kors var ingen eftertanke, utan en handling planerad före världens grundläggelse.2