Herrens ängel – Jesus Kristus i Gamla Testamentet?
För den som läst Gamla Testamentet är det svårt att inte ha lagt märke till en karaktär som kallas ”HERRENS ängel”. Det är tydligt att denna ängel inte är en vanlig ängel utan innehar gudomliga attribut. Den exakta identiteten hos ”Herrens ängel” är inte utstakad, men ledtrådarna vi får från Skriften gör att vi antagligen kan förstå vem det i själva verket är.
HERRENS ängel i Gamla Testamentet verkar faktiskt vara Jesus Kristus innan sin inkarnation. Det hebreiska ordet för ”ängel” betyder nämligen inte nödvändigtvis en bevingad övernaturlig varelse som många tänker sig. Ordet för ängel är ”Mal’ak” på hebreiska och betyder budbärare. Det kan referera till mänskliga budbärare utsända av människor1 eller utsända av Gud2. Men det kan också betyda övernaturliga budbärare (änglar) utsända av Gud.
I vårt fall med HERRENS ängel (bestämd form) kommer vi se att det väldigt tydligt rör sig om Gud själv som uppenbarar sig. Därför finns det extremt starka skäl att tro att vi har med Herren Jesus själv att göra.
Första gången Herrens ängel dyker upp
Första gången Herrens ängel dyker upp är i Första Mosebok 16. Från kontexten här är det väldigt tydligt att vi har med Gud själv att göra:
”Men Herrens ängel fann henne vid en vattenkälla i öknen, den källa som ligger vid vägen till Shur. Han sade: “Hagar, Sarajs slavinna, varifrån kommer du och vart går du?” Hon svarade: “Jag är på flykt ifrån min husmor Saraj.” Då sade Herrens ängel till henne: “Gå tillbaka till din husmor och ödmjuka dig under henne.” Herrens ängel sade vidare: “Jag skall göra dina efterkommande så talrika att man inte kan räkna dem.” Sedan sade Herrens ängel till henne: “Se, du är havande och du skall föda en son. Honom skall du kalla Ismael, ty Herren har hört hur du har lidit. Han skall vara som en vildåsna. Hans hand skall vara mot alla och allas hand mot honom. Och han skall bo mitt emot alla sina bröder.” Och hon gav Herren, som hade talat med henne, ett namn. Hon sade: “Du är den Gud som ser mig”, för hon tänkte: “Har jag verkligen fått se en skymt av honom som ser mig?” (1 Mosebok 16:7-13)
Här talas om hur Herrens ängel själv ska göra Hagars efterkommande talrika. Hur kan en vanlig ängel göra något sådant? Hagar själv var övertygad om att det var Herren Gud själv hon talat med.
Offrandet av Isak
Andra gången Herrens ängel dyker upp är i en av Bibelns häftigaste profetiska passager. I samband med hur Abraham ska offra Isak. Något som är en profetisk bild på Guds offer av sin egen Son. (LÄNK)
”Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: “Abraham! Abraham!” Han svarade: “Här är jag.” Då sade han: “Lyft inte din hand mot pojken och gör honom ingenting. Nu vet jag att du fruktar Gud, då du inte ens har undanhållit mig din ende son.” (1 Mosebok 22:11-12)
Abraham undanhöll inte sin son för Herrens ängel, men det var ju Gud som gett befallningen åt honom i 1 Mos 22:1? Det är för att Herrens ängel är Gud.
Rösten i den brinnande busken
Här har vi det kanske starkaste beviset för att Herrens ängel skulle vara Jesus. Jesus påstår sig nämligen flertalet gånger i evangelierna att vara rösten i den brinnande busken när han ger sig själv namnet ”Jag är”.3
Mose vallade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan. En gång drev han fåren bortom öknen och kom till Guds berg Horeb. Där uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden utan att busken brann upp. Då tänkte Mose: “Jag måste gå dit och betrakta den underbara synen och se varför busken inte brinner upp.” När Herren såg att han gick för att se efter, ropade Gud till honom ur busken: “Mose! Mose!” Han svarade: “Här är jag…
13 Då sade Mose till Gud: “När jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? vad skall jag då svara dem?” Gud sade till Mose: “Jag är den Jag Är.” Och han sade vidare: “Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er.” (2 Mosebok 3:1-4, 13-14)
Åter igen har vi hur Herrens ängel uppenbarligen är en representation av Gud, som sedan avslöjar sig under namnet ”Jag är”. Detta gör det uppenbart från vad Nya Testamentet avslöjar att Jesus var rösten i den brinnande busken.
Herrens ängels namn är underbar
Förutom att Herrens ängel presenterar sig som ”Jag är” återger han även sitt namn som ”underbar”. Detta sker i samband med en visit till domaren Simsons föräldrar:
Men Herrens ängel svarade Manoa: “Om du än håller mig kvar, skall jag inte äta av din mat. Men om du vill tillreda ett brännoffer, så offra det åt Herren.” Manoa förstod nämligen inte att det var Herrens ängel. Manoa sade till Herrens ängel: “Vad är ditt namn? Vi vill ära dig, när det som du har sagt går i uppfyllelse.” Herrens ängel sade till honom: “Varför frågar du efter mitt namn? Mitt namn är Underbar.” (Domarboken 13:16-18)
I samband med denna upplevelse förstår de som tagit del av det åter igen direkt att de sett självaste Gud:
Sedan visade sig Herrens ängel inte mer för Manoa och hans hustru. Och Manoa förstod att det var Herrens ängel. Manoa sade till sin hustru: “Nu måste vi dö, eftersom vi har sett Gud.” (Domarboken 13:21-22)
Det intressanta med att Herrens ängel presenterar sig under namnet ”underbar” är att det också (precis som ”jag är”) är ett namn som associeras till Jesus Kristus:
”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste” (Jesaja 9:6)
Barnet som blev fött och sonen som blev given, Jesus Kristus namn är ”Under” vilket är samma ord (eller ordstam) som Herrens ängel presenterar sitt namn med i Domarboken 13:18.4
Herrens ängel tog bort synd
I följande Bibelord får vi ytterligare bevis på Herrens ängels gudomliga attribut i förmågan att kunna ta bort synd. Något som bara tillskrivs till Gud och människosonen (Jesus) i Bibeln:
Sedan lät han mig se översteprästen Josua stå inför Herrens ängel, och Satan stod vid hans högra sida för att anklaga honom. Men Herren sade till Satan: ” Herren skall straffa dig, Satan. Ja, Herren skall straffa dig, han som har utvalt Jerusalem. Är då inte denne en brand ryckt ur elden?”
Josua var klädd i orena kläder, där han stod inför ängeln. Och ängeln sade till dem som stod inför honom: “Tag av honom de orena kläderna.” Sedan sade han till Josua: “Se, jag har tagit din missgärning från dig, och jag skall klä dig i högtidskläder.” (Sakarja 3:1-4)
Implikationerna
När vi nu fastställt från Bibeln att Herrens ängel är en gammaltestamentlig uppenbarelse av Jesus Kristus (innan inkarnationen), är väl frågan: so what? Spelar det någon roll?
Ja, jag skulle vilja argumentera för att det verkligen gör det. Det här är ytterligare bevis på att treenigheten genomsyrar inte bara Nya Testamentet utan också Gamla Testamentet. Att det finns en person i gudomligheten som är distinkt från den osynlige Guden men som ändå är Gud. Och enda sättet att egentligen kunna försona flertalet passager som säger att ”ingen kan se Gud” är just att förstå att det refererar till Fadern, men att folk sett Gud Sonen. Hans pre-inkarnerade form som Herrens ängel, och även efter hans inkarnation. ”Den som sett Sonen har sett Fadern.”5
Herrens ängel tar emot tillbedjan i Domarboken 6:19-21 och måste därför vara gudomlig. Ändå ser vi honom vara separat från Gud och lydig honom i 1 Krönikeboken 21:27. Allt detta är otroligt likt Jesus och det porträtt vi ser i Nya Testamentet.
Bibeln är en integrerad helhet. Ingen människa hade kunnat tänka ut detta på egen hand.
Referenser:
- 1 Mos 32:3
- Jes 42:19
- Joh 6:20, 8:24, 28, 58; 18:5, Mark 14:62 mm.
- http://biblehub.com/hebrew/6383.htm http://biblehub.com/hebrew/6382.htm
- Joh 14:9