Offrandet av Isak är en förebild till Jesus
Historien som inom judendomen traditionellt kallas Akeda – ”bindandet” av Isak är en av de starkast profetiska berättelser som finns i Bibeln. Denna passage är tillsammans med Jesaja 53 från Gamla Testamentet en av de mest provocerande texterna för många judar idag, på grund av dess tydligt pekande förutsägelse angående Jesus från Nasaret.
Desto mer man studerar denna passage, ju mer konfronteras man med det faktum att Abraham agerade ut profetia. Åter igen måste vi förstå att den här texten är skriven cirka 1400 år innan Kristus och att skuggbilden av Jesus Kristus är där till sådan utsträckning att vi måste böja oss i förundran över Skriftens design och precision.
Sin ende son
Första Mosebok 22 inleds med att Gud ger Abraham en befallning: ”Tag din son Isak, din ende son, som du älskar, och gå till Moria land och offra honom där som brännoffer på ett berg jag skall visa dig.”1
Om man läser denna passage utan någon bakgrund kring Abraham och det som hänt innan kan den här historien låta helt absurd. Uppmuntrar Gud till barnoffer? Självfallet inte, något vi ska kolla in på närmare lite senare. Låt oss dock djupdyka lite och se vad den här texten förmedlar till oss.
För den som läst sin Bibel vet vi att Abraham vid den här tidpunkten hade två söner, Isak och Ismael. Att Gud här adresserar Isak som hans ende son här är därför mycket signifikativt. Det vi märker är att texten direkt har dykt till ett profetiskt lager som pekar framåt mot den dag en annan Fader skulle offra sin ende Son.
Kärlek
Något annat som är värt att poängtera är att detta är första gången ordet älska dyker upp i Bibeln. Detta är av stor vikt då det finns en princip i Bibeln att första gången något viktigt ord omnämns kommer det fastställa dess användning och symbolik i den bibliska texten.2 Vi förstår därmed direkt att skildringen här i 1 Mosebok 22 kommer förmedla kärlek till oss.
När man läser passagen i detta kapitel är det är snudd på omöjligt att inte få tankarna till Johannesevangeliet 3:16:
”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”
Tre dagar
Det som förstärker Första Mosebok 22:s profetiska genomsyrande är det vi kan läsa härnäst:
”Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna och tog med sig två av sina tjänare och sin son Isak. Sedan han huggit ved till brännoffer, gav han sig i väg mot den plats som Gud hade sagt åt honom att gå till. När Abraham på tredje dagen lyfte blicken fick han se platsen på avstånd.” (1 Mosebok 22:3-4)
Här har vi en mycket intressant fras: på tredje dagen. Det är självfallet inte en slump att Abraham går upp på berget för att offra sin son tre dagar efter det att han fått befallningen. Ur Abrahams synvinkel var Isak död den sekund han fick befallningen från Gud. Metaforiskt sett var Isak därför död i tre dagar.
Nästföljande vers i Första Mosebok 22 talar dessutom om för oss att Abraham trodde att Gud skulle uppväcka Isak från det döda. Detta då Abraham säger till sin tjänare ”Jag och pojken går dig bort för att tillbe, och sedan kommer vi tillbaka till er.”
Abraham förväntade sig att han och Isak skulle återvända från berget efter offrandet. Varför? För Abraham trodde att Isak skulle uppstå från det döda. Abraham visste att Gud lovat efterkommande åt Isak. Om Gud därför säger åt honom att offra Isak är det Guds uppgift att uppväcka honom igen, för Isak skulle inte kunna få avkomlingar som död.3
Denna historia är därför inte bara en förebild till när en annan Fader skulle offra sin ende Son på ett berg, utan den preciserar också för oss hur många dagar Sonen skulle vara död innan han blev uppväckt. De tre dagarna som skulle förändra mänsklighetens historia för alltid. Vilket är en studie helt i sig självt.
Andra detaljer
Är det inte också intressant att Isak red på en åsna innan offrandet ägde rum? Låter det inte väldigt bekant med vad som hände Jesus på det som traditionellt kallas palmsöndagen och som uppfyllde Sakarja 9:9 profetian:
”Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl.”
Det står även att Isak bar upp veden på berget. Även här har vi en skuggbild av hur Jesus behövde bära trä upp på det berg där han skulle bli offrad:
”Abraham tog veden till brännoffret och lade den på sin son Isak, men själv tog han elden och kniven, och de gick båda tillsammans.” (Första Mosebok 22:6)
En myt som behöver punkteras är att Isak skulle vara ett barn när det här ägde rum. Isak var troligtvis en vuxen man och visste mycket väl vad han gjorde. Han gick själv med på det, det är därför vers sex säger att ”de gick båda tillsammans.” Hebreiska ordet som brukas här betyder just ”tillsammans” och kommer från ordstammen som betyder ”i enhet”.4 Abraham och Isak var båda överens om att offrandet skulle äga rum, precis som Gud Fadern och Sonen var överens om offret och Sonen gick villigt upp på berget för att offras.5
När det var dags för offrandet av Isak att äga rum bands han fast till veden, i likhet till hur Kristus spikades fast upp på trä.6
Det är även intressant att det är just på ett berg offrandet äger rum. Många forskare tror dessutom att Jesus korsfästes på exakt samma plats som Isak offrades.7
Gud kommer förse Lammet
I vers sju och åtta får vi även en profetia utstakad åt oss av Abraham:
”Isak sade till sin far Abraham: “Far!” Han svarade: “Ja, min son?” Han sade: “Vi har eld och ved, men var är lammet till brännoffret?” Abraham svarade: “Gud kommer att utse åt sig lammet till brännoffret, min son.”” (Första Mosebok 22:7-8)
Här kan det verka som Isak är tillsynes omedveten om att ha ska offras, det dock texten verkligen förmedlar till oss är angående lammet. Här säger Abraham att Gud kommer utse åt sig lammet till offret. När han sedan binder Isak, räcker ut handen och tar kniven blir han som bekant stoppad av Herrens ängel. Efter det kan vi läsa:
”Abraham såg sig omkring och fick då bakom sig syn på en bagge som hade fastnat med hornen i ett snår. Abraham gick dit och tog baggen och offrade den till brännoffer i stället för sin son.” (Första Mosebok 22:13)
Vänta lite… Vad hände med lammet Abraham sa att Gud skulle fixa? Här ser vi att han offrar en bagge istället. Sedan kallar han platsen Herren förser.
”I dag säger man: Berget där Herren förser” (Första Mosebok 22:14)
Abraham verkar ha vetat att han agerade ut profetia. Jesus talar nämligen om för oss i Nya Testamentet att han fick se Jesu dag: ”Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad.”8
Berget där Herren förser skulle därför 2000 år senare komma bli platsen där Herren försåg med det profeterade lammet. Guds lamm som tar bort världens synd.9
Löftet
Som belöning för Abrahams tro ger Gud ett löfte till honom:
“Jag svär vid mig själv, säger Herren: Eftersom du har gjort detta och inte undanhållit mig din ende son, skall jag rikligen välsigna dig och göra dina efterkommande talrika som stjärnorna på himlen och som sanden på havets strand, och din avkomma skall inta sina fienders portar. I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst.” (1 Mosebok 22:16-18)
Abraham får löftet om att i hans avkomma (singular) skulle alla jordens folk bli välsignade. Som vi vet håller Gud sina löften. Det blev uppfyllt i och med Jesus Kristus, Abrahams son.
”Nu gavs löftena åt Abraham och hans avkomma. Det heter inte: “och åt dina avkomlingar”, som när man talar om många, utan som när det talas om en enda: och åt din avkomling som är Kristus.” (Galaterbrevet 3:16)
Frånvaron av Isak
Hela avsnittet med offrandet av Isak avslutas med vers 19:
”Sedan vände Abraham tillbaka till sina tjänare, och de bröt upp och gick tillsammans till Beer-Sheba.” (1 Mosebok 22:19)
Tjänarna väntar nedanför berget och Abraham kommer tillbaks till dem och de går alla hem tillsammans. Det finns bara ett problem: Var är Isak?
Det är uppenbart att Isak också gick ner från berget och åkte hem med sin far och tjänare. Kan det vara så att helige Ande lett texten så att den ännu tydligare ska modellera Kristus? Isak är utraderad ur texten från och med offret fram tills han fått sin brud två kapitel senare. Vilken fantastisk bild på Kristus som lämnat denna värld efter sitt offer + uppståndelse och kommer återvända den dag han är förenad med sin brud.10
Referenser:
- 1 Mosebok 22:2
- http://www.netbiblestudy.com/00_cartimages/thelawoffirstmention.pdf
- Hebreerbrevet 11:17-19
- http://biblehub.com/hebrew/3164a.htm http://biblehub.com/hebrew/3161.htm
- Johannesevangeliet 10:18
- 1 Mosebok 22:9
- http://www.khouse.org/articles/2008/758/#notes http://www.oxfordbiblechurch.co.uk/index.php/bible-commentary/old-testament/genesis/2081-genesis-22-abraham-and-isaac-on-mount-moriah-part-2
- Johannesevangeliet 8:56
- Johannesevangeliet 1:29
- Uppenbarelseboken 19