Abel – en förebild till Kristus
Efter att Adam och Eva blivit fördrivna ut ur Edens lustgård födde de massor med söner och döttrar. Av dessa väljer Bibeln att highlightea specifikt de två sönerna Kain och Abel. Vi kommer märka när vi nu studerar Abels liv att han i förväg var en skuggbild av Kristus. Historien om Abel går att läsa i 1 Mosebok 4:1-16.
Kain och Abel
Historien om dessa bröder är fängslande och är ett av de första exemplen på skillnaden mellan de som försöker bli rättfärdiga genom gärningar kontra tro, något vi ska kolla närmare på. Dessutom modellerar Kains liv en profetia om vad som skulle ske med judiska folket sedan de mördat och förkastat sin Messias. Men hur modellerar Abels liv Kristus?
Abel pekar på Jesus i förväg
Det första vi ser är att Abel var en herde, likt Kristus är den Gode Herden. Herden Abel offrade ett offer till Gud och den Gode Herden frambar sig själv som offer.1
Eftersom Abel var en herde och offrade det förstfödda av sin hjord måste det ha varit ett lamm han offrade – Kristus, Guds lamm offrades för oss.2
Abels offer blev accepterad inför Gud, likt Kristi offer blev accepterat.
Utan anledning hatade Abels broder honom, likt Johannesevangeliet 15:25 säger om hur judarna kände inför Jesus: ”De har hatat mig utan anledning.” (Något som även Psaltaren 69:5 hade profeterat skulle ske om Messias)
Kain mördade sin bror på grund av avundsjuka, likt judarna överlämnade Jesus till korset på grund av avund.3
Det verkar som Gud accepterade Abels offer för att han följt Guds ordinerade regler för offer, ett offer som innebar utgjutandet av oskyldigt blod. Herren Gud hade nämligen från första början lärt Adam och Eva den principen efter de syndat. Adam och Eva försökte täcka sig själva med fikonlöv, men Gud iklädde dem i kläder av skinn istället.4 I och med den proceduren lärde han dem att det är genom utgjutandet oskyldigt blod de skulle bli täckta, inte genom sina egna händers verk. Denna incident är därför startskottet på hela den röda tråd som kommer genomsyra hela Bibeln och som kulminerar i och med Kristi kors.
Kain bar istället fram något av sina egna händers verk (likt Adam och Evas fikonlöv), ett offer som inte blev godtaget av Herren. Kain och Abel blir därför uppenbart typer för de som försöker bli rättfärdiga genom gärningar kontra de som blir rättfärdiga genom tron (på Jesu blod). Liksom det var då, är det nu, det är bara de som kommer inför Gud via det ordinerade offret – Lammet – som blir godtagna.
Kain beslutade att mörda sin bror Abel – likt judarna beslutade för att mörda Jesus. Abel blev sedan mördad likt Kristus blev mördad.
Efter att Abel blivit mördad står det att hans blod ”ropade ut till Gud”5 – Nya Testamentet snappar upp denna skuggbild och säger: ”Ni har kommit till det nya förbundets medlare, Jesus, och till det renande blodet som talar starkare än Abels blod.” (Hebreerbrevet 12:24)
Abel omnämns i Nya Testamentet som den förste martyr profeten, samt den förste rättfärdige att bli mördad.6 Jesus Kristus är naturligtvis den ultimate rättfärdige martyr profeten.
Trots att Abel dog talar han än idag7 – trots att Jesus dog talar han än idag.
Kain är en förebild till Israel
Även om parallellerna mellan Abel och Kristus är häftiga är de ingenting gentemot det som uppenbaras i Kain. Vad som hände honom som ett resultat av hans agerande mot sin bror är en häftig skuggbild. Kains liv är en tydlig förebild av Israels historia:
Det första vi kan se, som vi redan snuddat vid, är att Kain vägrade förse med det nödvändiga lammet. Detta blir en bild på att Kain förlitar sig mer på sina egna händers verk än Guds nåd. Judarna vägrade ta emot Jesus, Guds lamm, och nekade därmed till offret kopplat till Guds nåd, för att istället försöka bli rättfärdig genom sina egna gärningar.
Kains offer blev därför förkastat av Herren, likt judarnas försök att bli rättfärdiga genom egna laggärningar aldrig kommer godtas av Herren.8
Som ett resultat av att Kain mördade Abel föll Guds förbannelse över Kain – liksom judiska folket vilar under en förbannelse när de inte underordnar sig Kristus.9
För att Kain mördade sin bror blev han kringflackande och hemlös på jorden – PRECIS som judarna några år senare (år 70 och ultimat år 135 e.kr.) blev kringflackande och hemlösa från sitt land efter att deras Messias blivit mördad. Judarna har de senaste seklerna varit kringflackande och hemlösa (den s.k diasporan) ända fram till de återsamlades i sitt hemland 1948 (något Bibeln också profeterat om).
Kain ”doldes för Herrens ansikte”10 som ett resultat av sitt brott – något majoriteten av det judiska folket blivit också senaste ca 2000 åren. Detta bekräftas av Hesekiel 39:28-29, som samtidigt profeterar om att det kommer en dag av framtida återupprättelse då Herren inte längre ska dölja sitt ansikte för dem, utan utgjuta sin Ande över Israels hus:
”Då skall de inse att jag är Herren , deras Gud, som förde dem bort i fångenskap bland hednafolken och sedan samlade dem till deras eget land igen och inte lät någon enda bli kvar där. Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min Ande över Israels hus, säger Herren, Herren.” (Hesekiel 39:28-29)
Trots Kains brott valde dock Herren att sätta ett beskyddande tecken på Kain så att han inte skulle bli utplånad.11 Trots judarnas brott12 och att de blivit kringflackande har Herren hela tiden beskyddat dem så att de inte blivit utplånade. Något som är ganska fascinerande med tanke på hur hatade och förföljda de varit under historien. Judarna är likt Kain märkta av Herren och beskyddas för hans heliga namns skull.
Lista:
- Abel var en herde (1 Mos 4:2) – Jesus är den Gode Herden (Joh 10:11)
- Abel bar fram en offergåva Herren såg till (1 Mos 4:4) – Jesus frambar sig själv som den ultimata offergåvan Herren såg till (Ef 5:2)
- Abel offrade ett lamm (1 Mos 4:2-4) – Jesus var Guds lamm som offrades (Joh 1:29)
- Abels offer innebar utgjutandet av blod (1 Mos 4:2-4) – Jesus bar fram sitt blod som offer inför Gud (Heb 9:12)
- Abels offer skedde ”av tro” och demonstrerar därmed att han litade på Guds ord (Heb 11:4) – Kristus är tron upphovsman och fullkomnare, han som var Guds ord (Heb 12:2)
- Gud vittnade öppet att han godtog Abels offer (1 Mos 4:4-5) – Gud vittnade öppet att han godtog Jesu offer genom att uppväcka honom från det döda (Apg 2:32)
- Abels broder hatade honom utan anledning (1 Mos 4:5-8) – Jesus hatades av sina bröder till köttet (judarna) utan anledning (Joh 15:25)
- Abels broder dödade honom på grund av avundsjuka (1 Mos 4:5-8) – Jesus utelämnades till korset pga det judiska ledarskapet avundsjuka (Mat 27:18)
- Kain beslutade sig för att mörda sin bror – judarna beslutade sig för att mörda Jesus (Joh 11:53, Matt 12:14)
- Abel blev mördad (1 Mos 4:8) – Jesus blev mördad
- Abel blev mördad för att han gjorde det som var rätt – Kristus blev mördad för att han gjorde det som var rätt
- Abels blod ropade ut till Gud (1 Mos 4:10) – Jesu blod ”talar starkare än Abels blod” (Heb 12:24)
- Trots att Abel dog talar han än idag (Heb 11:4) – trots att Jesus dog talar han än idag
- Abel var en profet som blev mördad (Luk 11:50-51) – Jesus var en profet som blev mördad
- Abel var rättfärdig (Matt 23:35) – Jesus är den Rättfärdige
- Kain försökte bli rättfärdig genom sina egna gärningar, istället för genom lammet (1 Mos 4:2-5)- majoriteten av Israels folk ”strävar efter att upprätta sin egen rättfärdighet och har inte underordnat sig rättfärdigheten från Gud.” (Rom 10:3)
- Kain blev under förbannelse som ett resultat av det han gjorde (1 Mos 4:11) – var och en som håller sig till laggärningar är under en förbannelse säger Galaterbrevet 3:10
- Kain blev ”kringflackande och hemlös” på jorden som straff för att han mördat sin broder Abel – Judarna blev kringflackande och hemlösa från sitt land
- Kain ”doldes för Herrens ansikte” som ett resultat av sitt brott (1 Mos 4:14, 16) – Herren har dolt sitt ansikte för det judiska folket sedan de förkastade sin Messias, men kommer en dag återupprättas (Hes 39:28-29)
- Kain fick ett tecken satt på sig av Herren som beskyddade honom från att bli utplånad medan han var kringflackande och hemlös trots hans missgärning (1 Mos 4:15) – Judarna är på samma sätt märkta och beskyddade av Herren än idag och trots allt hat och den diaspora de fått utstå finns de kvar.
Referenser:
- 1 Mosebok 4:4, Johannesevangeliet 10:11
- Johannesevangeliet 1:29
- 1 Mosebok 4:5-8, Matteusevangeliet 27:18
- 1 Mosebok 3:7, 21
- 1 Mosebok 4:10
- Lukasevangeliet 11:50-51, Matteusevangeliet 23:35
- Hebreerbrevet 11:4
- Apostlagärningarna 13:39, Romarbrevet 3:20
- Galaterbrevet 3:10, Jeremia 24:9
- 1 Mosebok 4:14
- 1 Mosebok 4:15
- (Det var hela mänsklighetens brott, men resultatet av det judiska folkets brott syns tydligt i denna förebild